بستر اختصاصی فروش محتوا، رویداد و مشاوره

day4
به دلایل فرهنگی، اجتماعی و رفتاری بازار ایران برای سخنرانان انگیزشی، سخنرانان آموزشی و مشاورین بازار بسیار داغ و درآمد زایی است. بسترهای گوناگونی بر محور نیاز این افراد خدمات رنگارنگی را به آنها ارائه می نمایند و از این رو گردش بسیار خوبی در بازار به وجود آمده است. ایده امروز سعی در یکپارچه سازی خدمات به صورت اختصاصی، با کیفیت و حرفه ای برای این دسته از سخنرانان و مدرسین دارد. به پادکست بالا گوش کنید تا با این کسب و کار بیشتر آشنا شوید!

بوم ناب

Business-Canvas

Lean Canvas Model یا همان بوم ناب وظیفه نمایش اطلاعات خاصی در کسب و کارهایی را بر عهده دارد که بر اساس مدل Lean طراحی و پیاده سازی می شوند.

تفاوت بوم ناب با بوم کسب و کار یا همان Business Canvas Model در مدل پیاده سازی و نیازمندیهای یک کسب و کار است و به دلیل کیفیت مدل Lean برای کسب و کارهای استارت آپی معمولا تلاش میکنیم از بوم ناب به جای بوم کسب و کار استفاده کنیم

بوم ناب و بخصوص بخش Unfair Advantage باید مطابق با شرایط و تخصص شما ویرایش شود. در صورتی که قصد شروع به کسب و کاری مبتنی بر این ایده دارید حتماً بوم ناب را مطابق با شرایط خود ویرایش نمایید.

Problem - چه مشکلی رو داریم حل میکنیم؟

تولید کننده گان محتوای برندسازی شخصی بستر خوبی برای فروش محتوا و رویداد و مشاوره ندارند و یا باید از چند پلتفرم عمومی همراه با هم استفاده کنند که در آنها محتوایشان گم میشود و یا باید هزینه بسیار زیادی برای تولید بستر اختصاصی مثل اپلیکیشن و وبسایت اختصاصی بپردازند

Existing Alternative - الان بازار هدف داره چجوری مشکلش رو حل میکنه؟

سایت های عمومی مانند فرادرس، ایوند و الو بیز که برای آنها تفاوتی قائل نیست با بقیه

اپلیکیشن و سایت های اختصاصی با هزینه بالا

Solution - راه حلمون چیه؟

یک بستر جامع و اختصاصی برای فروش محتوا، بلیت رویداد، مشاوره و جلسات خصوصی با قابلیت برندسازی شخصی و امکانات بازاریابی و فروش حرفه ای با راهکارهای مشارکتی

Key Metrics - چی رو میسنجیم که ببینیم داریم میریم جلو؟

تعداد مجموع مشتریان روی پلن های مختلف

گردش مالی ماهیانه

تعداد فروش اختصاصی و فروش مشارکتی

Unique Value Proposition - ارزش پیشنهادی مخصوص به ما چیه؟

درآمدزایی افزوده برای مشتریان

ارائه سرویس حرفه ای و برندسازی شخصی و بیزنسی برای مشتریان

سرعت و کیفیت در بستر فروش محتوا، رویداد و مشاوره

High-Level Concept - چیجوری تعریفش میکنیم تو یه جمله؟

سایت و اپلیکیشن اختصاصی با برند مشتری بدون هزینه و مشارکت در سود

Unfair Advantage - ما چی داریم که بقیه ندارند و نمیتونند کپی کنند؟

ارتباطات درون اکوسیستم

سرعت، کیفیت و یکپارچگی در ارائه خدمات

Channels - از چه کانالهایی به مشتری میرسیم؟

ارتباط مستقیم حضوری و تلفنی

وبسایت، اپلیکیشن و پنل کاربری مشتری

آموزش های ویدیویی ارئه شده برای مشتری

Customer Segmentation - بازار هدفمون کیا هستند؟

افراد آشنا به اینترنتی که به دنبال درآمد زایی از برند شخصی هستند به خصوص در حوزه مشاوره و آموزش مانند:

سخنرانان انگیزشی

روانشناسان

مدرسین مدیریت، کسب و کار، بازاریابی و ...

مدرسین کنکور و آموزشهای دانشگاهی

مدرسین زبان

Early Adopters - کیا مشتریان اولیمون هستند یا میتونند باشند؟

بخشی از بازار هدف که هم اکنون بخشی از نیازهای خود را به صورت اینترنتی برطرف می کند و با این مفاهیم آشناست مانند افرادی که از بستر های آنلاین برای فروش بلیت رویدادهای متوالی خود استفاده می کنند.

Cost Structure - چه هزینه هایی باید بکنیم؟

هزینه تولید محصولات مثل اپلیکیشن و وبسایت و پنل و ...

هزینه جذب مشتری، بازاریابی و تبلیغات

هزینه های پشتیبانی، منابع انسانی و جاری یک شرکت

Revenue Streams - این همه کشتی خودتو! چجور میخواهی ازش پول دربیاری؟

فروش اختصاصی بستر به صورت تمام نقد

فروش اختصاصی بستر به صورت مشارکتی

فروش خدمات همیاری در تولید محتوا

فروش خدمات همیاری در برگزاری رویداد

فروش خدمات همیاری در بازاریابی، تبلیغات و فروش

محصول اولیه

از آنجایی که یکی از مهمترین ارزشهای پیشنهادی این کسب و کار جامع بودن می باشد امکان ارائه محصول اولیه کمینه و یا همان MVP به صورت مرسوم برای این کسب و کار وجود ندارد و باید دید خود به MVP برای این کسب و کار را از روی محصول ارائه شده به خدمت ارائه شده تغییر دهیم! محصول کسب و کار ما خدمتی است که به مشتریانمان ارائه می کنیم! حال آیا میتوانیم در کسب و کاری که مدعی جامع بودن خدمات هستیم از کیفیت خدمات و حتی از کمیت آنها بکاهیم؟ بلی!

برای ساختن این کسب و کار نیاز به اپلیکیشن و وبسایتی داریم که مشتری بتواند بخش قابل توجهی از نیازهایش را در آن حل و فصل نماید! پس اول برای اینکه هزینه کمتری بکنیم و با نیازهای مشتری بیشتر آشنا شویم بهتر است فقط و فقط یک مشتری خوب پیدا کنیم. مشتریی که آماده پرداختن 10 الی 15 میلیون تومان برای خدمات جامع اپلیکیشن و وبسایت باشد. برای اینکار کافی است لیست بزرگی از مشتریان بالقوه را از فعالیت های اینترنتی سخنرانان بیابیم و شروع کنیم با تک تک آنها تماس بگیریم.

در مرحله بعدی شروع به تولید اپلیکیشن و وبسایت اختصاصی برای وی خواهیم کرد. نیازهای مشتری را باید به چند دسته تقسیم کنیم. رویداد، محتوا، مشاوره و ... خوشبختانه برای هریک از این نیازها پلتفرم های عمومی وجود دارد که همگی به کاربران امکان Integration و یا API میدهند. میتوانیم به کمک ابزارهای جانبی این پلتفرم ها یک محصول اولیه به کمک این پلتفرم ها بسازیم تا به کمک آن بازار خود را تست کنیم و با رشد کسب و کار کم کم از وابستگی های خود بکاهیم و سیستم را کاملا داخلی پیاده کنیم.

جذب مشتریان و بازار هدف

برای درآمدزایی در این کسب و کار ما به دنبال ده ها هزار و یا هزاران کاربر نیستیم و مشتریان آن بسیار محدود میباشند. اما هر یک از مشتریان میتواند برای ما درآمد زایی قابل توجهی نماید و به همین جهت برای شروع بیزنس به خصوص در سال اول و دوم که محصول در حال رشد و بلوغ می باشد پیشنهاد میشود تمام فرآیند بازاریابی و فروش به صورت سنتی و رو در رو صورت گیرد.

مشتریان ما تولید کنندگان محتوای انگیزشی، آموزشی و ... هستند که برای محتوای خود به دنبال درآمد زایی می باشند و معمولا برندسازی شخصی برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پس بهتر است از فعالین حوزه رویداد و یا فعالین شبکه های اجتماعی که با پرسونای مشتریان هدف ما تطبیق دارند فرآیند بازاریابی و فروش خود را شروع کنیم.

پیشنهاد میشود از برندهای خیلی بزرگ و افراد معروف فاصله بگیرید و به سراغ افرادی بروید که در ابتدای راه هستند. شاید این افراد چندان درآمدی نداشته باشند ولی کاستی ها و اشتباهات شما را بهتر تحمل خواهند کرد و شما میتوانید در مسیر رشد آنها در کنار آنها رشد کنید و در بلند مدت مشتریان وفاداری داشته باشید که با آنها رابطه و ارتباط تنگاتنگی دارید.

این ایده به درد چه کسانی می خورد؟

برای پیاده سازی این ایده یک تیم فنی آشنا به برنامه نویسی وب و موبایل نیاز است. علاقه مندان به این ایده حتما باید به خوبی در طراحی و پیاده سازی پلتفرم های پیچیده مهارت داشته باشند تا بتوانند با سرعت قابل توجه نیازهای مشتری را برآورده کنند. فنی بودن فاندرها به کاهش قابل توجه هزینه های پیاده سازی اولیه و رشد بیزنس کمک خواهد نمود و به این طریق تا مدت قابل توجهی نیازی به استخدام و هزینه کردن نیروهای فنی وجود نخواهد داشت.

این پلتفرم نیاز به توضیح و ارائه به مشتریان را دارد. تعداد مشتریان این کسب و کار حتی پس از رشد آن چندان زیاد نخواهد بود. از این رو نیاز به یک فروشنده ماهر و قهار در ابتدای مسیر کسب و کار بسیار دیده میشود. پیشنهاد میشود حتما در تیم فاندر یک فروشنده ماهر آشنا به اصول مذاکره و ارائه جذب شود تا بتوان این کسب و کار را با سرعت رشد داد.

کدام دسته از افراد بهتر است از این ایده عبور کنند ؟

برای پیاده سازی این کسب و کار نیاز به مهارت بسیار کلیدی و جدی است. اگر شما و تیمتان از مهارت های قابل توجه فنی برخوردار نیستید بهتر است از این ایده عبور نمایید زیرا پیاده سازی MVP و محصولات مورد نیاز این کسب و کار هزینه بسیار قابل توجهی را برای شما در بر خواهد داشت.

همچنین برای جذب مشتریان، قدرت فروش و مذاکره از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر شما و تیمتان از این مهارت مهم بی بهره هستید حتما در جذب فردی با این مهارت ها بکوشید و یا باید زمان قابل توجهی را برای فراگرفتن این مهارت ها صرف نمایید.

هر یک از مشتریان شما برای درآمد زایی به صورت جدی به کسب و کار شما تکیه خواهند کرد و محصولات شما اساس ارائه خدمات آنها به بازار هدفشان خواهد بود. از این رو چندان سهل به چنین کسب و کاری اعتماد نمی نمایند. بیشتر مشتریان هدف این کسب و کار افراد حرفه ای و باسابقه ای هستند و عموما در سنین بالای 35 سال قرار دارند. متاسفانه به دلایل فرهنگی در جامعه ما افراد با تجربه و مخصوصا افراد مسن چندان به جوانان اعتماد ندارند. اگر شما و تیمتان دانشجویان جوان و با انرژی هستید و در سنین زیر 30 سال قرار دارید باید بسیار بیشتر تلاش کنید چون جذب مشتری برای این کسب و کار کلا کار دشواری است و برای شما دشوار تر نیز خواهد بود.

اولین نفری باشید که روی این صفحه کامنت میگذارید!
شما برای ثبت نظر خود باید وارد شوید!
ورود