Lean Canvas Model یا همان بوم ناب وظیفه نمایش اطلاعات خاصی در کسب و کارهایی را بر عهده دارد که بر اساس مدل Lean طراحی و پیاده سازی می شوند.
تفاوت بوم ناب با بوم کسب و کار یا همان Business Canvas Model در مدل پیاده سازی و نیازمندیهای یک کسب و کار است و به دلیل کیفیت مدل Lean برای کسب و کارهای استارت آپی معمولا تلاش میکنیم از بوم ناب به جای بوم کسب و کار استفاده کنیم
بوم ناب و بخصوص بخش Unfair Advantage باید مطابق با شرایط و تخصص شما ویرایش شود. در صورتی که قصد شروع به کسب و کاری مبتنی بر این ایده دارید حتماً بوم ناب را مطابق با شرایط خود ویرایش نمایید.
هر فردی که به ادارات و سازمانهای دولتی رجوع میکنه، اطلاعات مفیدی از روند کارها نمیدونه و برای همین سردرگمه
وقت زیادی افراد در ادارات دولتی خرج میکنند تا یک کار رو انجام بدن و در خیلی موارد راه ها کوتاه تر و سریعتر برای انجام اون کار وجود داشته
گاها عدم اطلاع عموم از فرآیند های اداری باعث میشه کارشون خراب بشه و متضرر بشوند هم از نظر زمان هم هزینه
افراد سودجو با اطلاع از فرآیند ها کارچاق کنی میکنند و در خیلی از مواقع سر ملت کلاه میگذارند
زمان زیادی رو صرف میکنه تا خودش روی کار سوار بشه و کارش رو انجام بده
از اطرافیان، دوستان و آشنایان در مورد رودند کارها میپرسه
با مراجعه به اداره از مردمی که هستند اونجا سوال میکنه و یا کارمندانی که معمولا خوب راهنمایی نمیکنند
ارائه اطلاعات به صورت بسیار ساده و گویا مثل اینفوگراف درباره روند کار
ساختن ویدیو های ساده و کوتاه که روند کار رو توضیح بده و جزییات رو یک آدم متخصص بگه
ارائه اطلاعات در بستر مقالات اینترنتی برای اینکه با جستجو کاربر از فرآیند کار مطلع بشه
ارائه دستیار شخصی برای انجام کار چه متخصص چه عمومی
ارائه محتوا بر پایه موقعیت مکانی
میزان ترافیک روی سایت
تعداد بازدید و بازخورد روی صفحات سایت و شبکه های اجتماعی
میزان دقایق صرف شده مشتری روی محتوای متنی، ویدیویی و ...
میزان سفارشات مشتریان برای ارائه خدمات به صورت دستیار و ...
کاهش سردرگمی مشتریان در ادارات
افزایش سرعت در انجام کارهای اداری
ایجاد تجربه کاربری بهتر در یک فرآیند اعصاب خورد کن
دایرة المعارف فرآیند های اداری و کاغذ بازی
درآوردن این فرآیند ها نیازمند صرف زمان و هزینه است و پس از ایجاد وفاداری در مشتری، به این راحتی مشتری به پلتفرم های دیگر روی نمی آورد
شبکه های اجتماعی به خصوص در تلگرام و اینستاگرام
وبسایت های انتشار ویدیو مثل آپارات و یوتوپ
وبسایت
تلفن
افراد 25 تا 50 سال آشنا به اینترنت و علاقه مند به استفاده از تکنولوژی
مراجعه کنندگان ادارت به صورت موردی و با بررسی روی فرآیند و تحلیل مشتریان اداره
جوان ترها و کسانی که به صورت مستمر در اینترنت گشت می زنند
هزینه تولید محتوا
هزینه جذب مشتری
هزینه منابع انسانی و جاری
تبلیغات
تولید محتوای سفارشی برای Co-Branding
ارائه خدمات دستیاری به صورت مستقیم
ارائه خدمات به صورت Affiliate
چنین ایده ای را میشود به سادگی در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی تست کرد. ارزش پیشنهادی این ایده به مشتریان بازار هدف، اطلاعات ارزشمندی است که در اختیار بیننده قرار میدهد و بستر هایی مانند شبکه های اجتماعی که در بر دارنده میلیون ها کاربر فعال هستند بهترین گزینه برای تست کردن و حتی بازاریابی و جذب مشتریان جدید هستند.
محتوای پیشنهادی برای ارائه در محصول اولیه محتوای بسیار ساده و روان در قالب اینفوگراف، نمودار، متن و ویدیو می باشد. کافی است برخی از پروسه های اداری پیچیده و زمانبری که عموم مردم با آنها روبرو میشوند به صورت ساده و گویا برای بیننده ارائه شود. مواردی همچون:
پیشنهاد می شود فرآیندهایی از سازمانهای مختلف ارائه شود، فرآیند هایی که مشتریانی در گروه های مختلف دارند. به این ترتیب با رهگیری بازخورد مشتریان نسبت به این فرآیند ها و محتوا ها می توان بخشی از بازار را کشف کرد که بیشتر به این محتوا نیاز دارد و عکس العمل بهتری در مقابل این کسب و کار از خود نشان می دهد.
از آنجایی که این ایده بر پایه مشکلات جامعه هدف طراحی شده است. چندان نیازمند راضی کردن مشتری برای استفاده از خدمات نداریم. تنها کافی است خود را به مشتری معرفی کنیم و از خدماتمان برای وی بگوییم. بهتر است با هدف قرار دادن مشتریانی که به چند اداره به خصوص مراجعه میکنند شروع کنیم. فرآیند های آن ادارات را کامل تشریح کنیم و محتوای ارزشمندی برای مشتریان بسازیم. در مرحله بعد به کمک بازاریابی محتوایی، شبکه های اجتماعی و حتی فرآیند های بسیار ساده بازاریابی مانند پخش کردن تراکت درب آن اداره شروع به جذب مشتریان کنیم تا نظر مشتریان را درباره خدمات و محتوای خود به دست بیاوریم.
پس از شفاف سازی بخشی از نیازهای مشتری از روی تست هایی که روی بازار انجام گرفت میتوانیم به کمک تولید محتوای ارزشمند به صورت پایدار مشتریان را جذب کنیم و آنها را برای ارجاع دوستان و آشنایانشان به این پلتفرم خود ترغیب نماییم. SEO Marketing نیز در پیاده سازی این ایده بسیار بسیار نقش به سزایی دارد و باید آن را در دستور کار خود قرار دهید. خدمات اختصاصی پایدار، ارزان و با کیفیت نیز میتواند یک راه بسیار خوب برای جذب مشتریان باشد.
برای پیاده سازی این ایده نیاز به صرف هزینه قابل توجهی نیست و به راحتی میتوان با کمترین دانش فنی به کمک شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها و بسترهای آنلاین ویدیویی و ... این ایده را تست کرد و نظر مشتریان را درباره آن به دست آورد. از این رو این ایده برای افرادی که به تازگی به کارآفرینی روی آورده اند میتواند بسیار مناسب باشد و همچنین برای دانشجویان و نیروهای جوانی.
برای هر کسب و کار محتوا محور Persistency و یا همان پایداری در تولید محتوای با کیفیت مهمترین اصل می باشد. اگر شما امکان تولید محتوا به صورت مستمر و با حوصله را ندارید از این ایده عبور نمایید. این ایده مستلزم زمان و پیگیری شدید کارآفرین در کشف فرآیند های کاغذ بازی اداری است و البته نیاز به کمی ذوق و خلاقیت در تولید محتوا دارد و اگر با تولید محتوا آشنا نیستید، پیش از شروع این کسب و کار حتما با مطالعه منابع معتبر دانش خود را افزایش دهید.