استفاده از بستر مترو برای ارسال محصولات

day2
ایده امروز به دنبال حل کردن یکی دوتا از مشکلات یک بازار بسیار بزرگ و پیچیده است. خدمات لجستیک و حمل و نقل یک شریان حیاتی برای کسب و کارهای فروش اینترنتی کالا است و همچنان یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت کسب و کارهای این بازار در جهان است! به پادکست بالا گوش کنید تا اطلاعات دقیقتری درباره این موضوع به دست بیاورید!

بوم ناب

Business-Canvas

Lean Canvas Model یا همان بوم ناب وظیفه نمایش اطلاعات خاصی در کسب و کارهایی را بر عهده دارد که بر اساس مدل Lean طراحی و پیاده سازی می شوند.

تفاوت بوم ناب با بوم کسب و کار یا همان Business Canvas Model در مدل پیاده سازی و نیازمندیهای یک کسب و کار است و به دلیل کیفیت مدل Lean برای کسب و کارهای استارت آپی معمولا تلاش میکنیم از بوم ناب به جای بوم کسب و کار استفاده کنیم

بوم ناب و بخصوص بخش Unfair Advantage باید مطابق با شرایط و تخصص شما ویرایش شود. در صورتی که قصد شروع به کسب و کاری مبتنی بر این ایده دارید حتماً بوم ناب را مطابق با شرایط خود ویرایش نمایید.

Problem - چه مشکلی رو داریم حل میکنیم؟

هزینه ارسال بسته در تهران بالاست و مشتری برای خریدن اجناس کم قیمت آنلاین نمی خرد.

بسته های برگشتی و مشکلات خانه نبودن مشتری و الزام به انتظار در یک مکان مشخص برای گرفتن بسته

سرعت ارسال بسته ها معمولا در روز بعد است محدود به ظرفیت ناوگان است

هزینه Pick Up برای فروشنده های Market Place امثال دیجیکالا کم نیست.

Existing Alternative - الان بازار هدف داره چجوری مشکلش رو حل میکنه؟

بسته ها از طریق ناوگان لجستیک گران قیمت ارسال و Pick Up میشود.

تعدادی Box برای دریافت هوشمندانه محصول آمده است که گران است.

Solution - راه حلمون چیه؟

استفاده از بستر مترو برای ارسال در زمانهای غیر شلوغ

گرفتن بسته ها در مترو به جای درب منزل توسط مشتری با هزینه خیلی کمتر

گیشه های دریافت و پخش کالا برای تامین کنندگان و مصرف کنندگان نهایی با امکان پرداخت در محل

Key Metrics - چی رو میسنجیم که ببینیم داریم میریم جلو؟

تعداد شرکای تجاری داخل سیستم

حجم مجموع سفارشات ارسال

حجم سفارشات پردازش شده در روز

حجم Pick Up روزانه

میانگین زمان دسترسی مشتریان به محصولات

Unique Value Proposition - ارزش پیشنهادی مخصوص به ما چیه؟

سرعت بیشتر در ارسال کالا

قیمت پایین تر در ارسال کالا

امکان خرید محصولات خرده برای مشتری به دلیل قیمت ارسال پایین

برگشت خیلی محدودتر

بهبود کارآیی سیستم لجستیک

اشتراک منابع لجستیک

High-Level Concept - چیجوری تعریفش میکنیم تو یه جمله؟

صندوق پستی ارسال بسته های فروش دیجیتال در مترو

Unfair Advantage - ما چی داریم که بقیه ندارند و نمیتونند کپی کنند؟

قرارداد انحصاری با مترو

شرکای تجاری ارزشمند و اتکاپذیر برای رشد

برندسازی ارازان و جاگیری قوی در Market

Channels - از چه کانالهایی به مشتری میرسیم؟

حضور در مترو

صفحه خرید شرکای تجاری

اکوسیستم استارت آپی و فضای آنلاین

Customer Segmentation - بازار هدفمون کیا هستند؟

فروشگاه های آنلاین محصولات

تامین کنندگان فروشگاه های آنلاین

مصرف کنندگانی که میخواهند سریع بخرند و ارزان تحویل بگیرند و معمولا خانه نیستند مخصوصا شاغلین

Early Adopters - کیا مشتریان اولیمون هستند یا میتونند باشند؟

فروشگاه های آنلاین کوچکتری که هزینه ارسال از جمله مشکلاتشات است

مشتریان فروشگاه های کوچکتر و تامین کنندگان این فروشگاه ها

Cost Structure - چه هزینه هایی باید بکنیم؟

هزینه اجاره فضا و راضی کردن مترو

هزینه جذب و جلب نظر فروشگاه های آنلاین

هزینه مدیریت سیستم و تولید محصول و شبیه آن

Revenue Streams - این همه کشتی خودتو! چجور میخواهی ازش پول دربیاری؟

درآمد از ارسال به مصرف کننده نهایی

درآمد از Pick Up از سوی تامین کنندگان

درآمد تراکنش های در محل

هزینه انبار داری جنس هایی که بیش از یک مدتی می مانند

محصول اولیه

اگر با دید بزرگ به تست این ایده فکر بکنیم، برای ساختن یک محصول اولیه برای این کسب و کار با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد. برای راضی کردن سازمان مترو شهر بزرگی مثل تهران به این راحتی نخواهد بود و مستلزم صرف هزینه و زمان است. و یا اگر بخواهیم یک فضا در یک ایستگاه مترو اجاره کنیم باید پول قابل توجهی پرداخت کنیم و معمولا قرارداد های این گونه فضا ها به این راحتی در دسترس نیست. حال باید چگونه به این تست نگاه کنیم؟

بیایید با دید بسیار ساده به مساله یکبار دیگر نگاه کنیم. ما میخواهیم تست کنیم که آیا مشتریان علاقه به گرفتن کالا در مترو به جای درب منزل هستند و یا خیر؟ کاربرانی که این ایده تلاش دارد به آنها دسترسی پیدا کند افرادی هستند که مشغله قابل توجهی دارند و روز سر کار می روند و نمیتوانند در منزل منتظر بسته پستی و یا پیک در ساعت اداری بمانند. این کاربران هر روز از مترو استفاده می کنند و در راه منزل میتوانند محصول سفارش داده شده خود را تحویل بگیرند.

کافی است ما درب مترو از یک خودرو برای تحویل مرسوله های کاربران استفاده کنیم. در یک بازه زمانی مشخص و در یک و یا چند ایستگاه مشخص. میتوانیم یک ایستگاه شلوغ مترو را انتخاب کنیم و در ساعت اولیه صبح که کارمندان به اداره می روند و هم چنین در ساعت پایانی روز که اداره ها تعطیل میشوند درب مترو مستقر شویم و کالاهای مشتریان را آنجا پخش کنیم.

قبل از این کار باید با یک و یا چند فروشگاه آنلاین کوچک قرار همکاری ببندیم. این فروشگاه های آنلاین در صفحه ارسال مرسولات خود یک گزینه Pick Up اضافه خواهند کرد و به کاربر در قالب چند خط و یا یک صفحه وب توضیح خواهند داد که کاربر میتواند به جای ارسال مرسوله با قیمت بالا از گزینه بسیار ارزانی استفاده نماید که ما هستیم. گزینه "تحویل درب مترو تجریش" و یا "تحویل درب مترو قیطریه".

توجه کنید که قرار نیست یک خدمت حمل و نقل و لجستیکی ارائه دهیم و پول قابل توجهی بدست آوریم. خیر! قرار است فقط بفهمیم که آیا کاربران به این کار اقبال دارند و یا نه. این ایده در بار ترافیکی کوچک به هیچ وجه درآمد زا و به صرفه نخواهد بود. کلا در صنعت حمل و نقل با افزایش ترافیک سفارشات هزینه کاهش پیدا میکند و در این ایده ما نیز باید تلاش کنیم فقط در MVP تست کنیم که اولا آیا فروشگاه های آنلاین علاقه به استفاده از چنین خدمتی دارند و مبلغ رایگان خدمات ما خواهند شد و یا نه؟ و ثانیاً آیا مشتریان علاقه به تحویل گرفتن کالا با قیمت پایین تر در مترو به جای درب منزل دارند و یا خیر؟

جذب مشتریان و بازار هدف

خوشبختانه مشتریانی که ما در پی آنها هستیم، مشتریانی هستند که در حال حاضر خرید آنلاین انجام میدهند و از این رو بخش پیشرو بازار محسوب می شوند. این مشتریان عموما از تکنولوژی های جدید استقبال می کنند و تغییر رفتار برایشان چندان عجیب و غریب نیست.

ما برای جذب مشتریان کافی است فروشگاه های آنلاین را راضی کنیم که با ما همکاری کنند و از خدمات ما استفاده کنند. با تولید محتوای بسیار محدود به صورت ویدیو و صفحه وب برای وبسایت فروشگاه های اینترنتی داخل پلتفرم خود میتوانیم مفهوم خدمت خود را به مصرف کننده نهایی بفهمانیم. فروشگاه های آنلاین مبلغ رایگان ما خواهند بود و برای بزرگ شدن چنین کسب و کاری نیاز به خرج کردن برای جذب مشتری نداریم و نیاز به قدرت در مذاکره و راضی کردن فروشگاه های آنلاین داریم.

این ایده به درد چه کسانی می خورد؟

این ایده نیازمند تجربه و پول می باشد. این ایده برای افرادی پیشنهاد میشود که پیشتر تجربه ای در راه اندازی کسب و کارهای آنلاین و یا غیر آنلاین داشته اند و کم و بیش با صنعت حمل و نقل و لجستیک آشنایی دارند. برای پیاده سازی MVP این ایده چندان نیازمند پول نخواهید بود اما برای رشد چنین کسب و کاری باید حتما تزریق سرمایه در اندازه قابل توجه صورت گیرد.

صنعت لجستیک صنعتی هزینه بر، با بازیگران گردن کلفت و با تجربه است. این کسب و کار تا زمانی که ترافیک سفارشات در آن به حد بسیار قابل توجهی نرسد چندان سود آور نخواهد بود و از این رو افرادی که چنین کسب و کاری را راه اندازی میکنند باید حتما با فرآیند جذب سرمایه آشنایی داشته باشند و یا آماده هزینه کردن به میزان چند میلیارد تومان از جیب شخصی خود باشند.

برای راه اندازی این کسب و کار شما حتما باید فروشنده و مذاکره کننده قهاری باشید تا بتوانید برای جذب شرکت ها و فروشگاه های آنلاین بزرگ مذاکره کنید. همچنین یکی از بهترین روش های درآمد زایی چنین ایده ای فروش کسب و کار در مرحله بلوغ به بزرنس ها و شرکت های بزرگ می باشد. شما برای فروش یک کسب و کار نیازمند دانش، تجربه، ارتباطات حرفه ای قوی، قدرت مذاکره قابل توجه و ... می باشید. اگر علاقه به راه اندازی این کسب و کار دارید و از این مهارت ها بهره ای نبردید یا از این ایده عبور کنید و یا حتما شروع به یادگیری و مهارت افزایی در خود باشید.

کدام دسته از افراد بهتر است از این ایده عبور کنند ؟

اگر این اولین باری است که یک کسب و کار را برای خود شروع میکنید و در راه اندازی کسب و کارهای به خصوص آنلاین صاحب تجربه نیستید. شاید چندان این ایده مناسب شما نباشد. کسب و کارهای B2B نیازمند تجربه و مهارت در مسائلی همچون مذاکره، رهبری تیم، فروش و مدیریت می باشد و به دست آوردن این مهارت ها نیازمند زمان قابل توجه است. اگر این مهارت ها را به صورت عملی در پی سالها تجربه کسب نکرده اید باید گوش به زنگ باشید و بدانید که احتمال شکست برای شما در پیاده سازی این کسب و کار کمی بیش از دیگران است.

 
اولین نفری باشید که روی این صفحه کامنت میگذارید!
شما برای ثبت نظر خود باید وارد شوید!
ورود