ارائه خدمات و آموزش های ساده اینترنتی به بزرگترهای فامیل

day1
ایده امروز بازاری رو هدف قرارداده که شاید چندان بازار جذابی برای یک کسب و کار تکنولوژی محور به نظر نیاید! اما این ایده در واقع تلاش میکند که به این بازار هدف مزیت های استفاده از فضای مجازی و تکنولوژی های جدید را بدون دردستر و با سهولت ارائه کند. این کسب و کار یک business محتوا محور هست که به کمک ارائه محتوای بسیار ساده به افرادی که به مقتضای سن چندان با اینترنت آشنا نیستند کمک میکنه! به پادکست بالا گوش کنید تا بیشتر متوجه منظور ما بشید!

بوم ناب

Business-Canvas

Lean Canvas Model یا همان بوم ناب وظیفه نمایش اطلاعات خاصی در کسب و کارهایی را بر عهده دارد که بر اساس مدل Lean طراحی و پیاده سازی می شوند.

تفاوت بوم ناب با بوم کسب و کار یا همان Business Canvas Model در مدل پیاده سازی و نیازمندیهای یک کسب و کار است و به دلیل کیفیت مدل Lean برای کسب و کارهای استارت آپی معمولا تلاش میکنیم از بوم ناب به جای بوم کسب و کار استفاده کنیم

بوم ناب و بخصوص بخش Unfair Advantage باید مطابق با شرایط و تخصص شما ویرایش شود. در صورتی که قصد شروع به کسب و کاری مبتنی بر این ایده دارید حتماً بوم ناب را مطابق با شرایط خود ویرایش نمایید.

Problem - چه مشکلی رو داریم حل میکنیم؟

افراد مسن و غیر آشنا به اینترنت در استفاده از برخی خدمات اینترنتی اجبار دارند مانند: ثبت نام در سایت های دولتی

ارتباط با اقوام و دوستانی که در راه دور زندگی میکنند مثل بچه ها برای این افراد سخت است.

جمعیت ایران به سمت پیری حرکت میکند و خانواده ها فرزند ندارند یا یکی دارند و در دوران کهولت کسی کمکشان نمیکند و نیاز به خدمات آسان اینترنتی دارند

Existing Alternative - الان بازار هدف داره چجوری مشکلش رو حل میکنه؟

اطرافیان و فرزندان عهده دارد هستند.

کافی نت ها و مغازه ها

امثال یارانه کمک

Solution - راه حلمون چیه؟

آموزشهای بسیار ساده و قدم به قدم برای استفاده و مسائل بسیار ساده اینترنتی

انجام خدمات اینترنتی به صورت تلفنی با حفظ امنیت اطلاعات شخصی

ارائه خدمات دولتی به صورت ساده و غیر آنلاین برای مشتریان

Key Metrics - چی رو میسنجیم که ببینیم داریم میریم جلو؟

تعداد بازدید و عملیات روی محتوای ارائه شده مانند لایک

تعداد تماس های گرفته شده از سمت مشتریان

تعداد خدمات صورت گرفته

تعداد خدمات قابل ارائه

میزان درآمد و سود خدمات صورت گرفته

Unique Value Proposition - ارزش پیشنهادی مخصوص به ما چیه؟

سهولت دادن در استفاده از خدمات اینترنتی و بهره گرفتن از کلیه مزایای خدمات آنلاین

بهبود کیفیت زندگی و احساس رضایت مشتری از تجربه کاربرد خدمات آنلاین به صورت آسان و سهل

احساس خوب و رهایی از دقدقه برای فرزندان از جهت کمکهایی که باید به مشتریان انجام میدادند و الان این کسب و کار انجام میدهد

High-Level Concept - چیجوری تعریفش میکنیم تو یه جمله؟

یک جور گوگل برای افراد غیر آشنا به اینترنت و همچنین یک کافی نت شبانه روزی در دسترس

Unfair Advantage - ما چی داریم که بقیه ندارند و نمیتونند کپی کنند؟

پس از جذب مشتری و جلب کردن اعتماد آنها این دسته از مشتریان به خاطر ماهیت شخصیتی و سنشان به راحتی سراغ دیگری نخواهند رفت.

Channels - از چه کانالهایی به مشتری میرسیم؟

تماس مستقیم تلفنی

تلگرام

واتساپ

شبکه های اجتماعی

در مواقعی تماس رو در رو

Customer Segmentation - بازار هدفمون کیا هستند؟

افراد با میانسال به بالا که آشنایی با اینترنت ندارند و از خدمات آنلاین نمی توانند بهره ببرند.

افراد با سواد کم اینترنتی که علاقه چندانی به یادگیری ندارند.

اطرافیان و فرزندان افرادی که میتوانند با بهره گیری از خدمات تعریف شده از مزایای خدمات اینترنتی استفاده کنند.

Early Adopters - کیا مشتریان اولیمون هستند یا میتونند باشند؟

افراد میانسال غیر آشنا به مسائل مختلف ولی فعال در شبکه های اجتماعی و علاقه مند به موضوع

فرزندانی که از جنس مشتریان موج اول هستند همیشه

Cost Structure - چه هزینه هایی باید بکنیم؟

هزینه تولید محتوا به صورت مستمر

هزینه جذب مشتری به خصوص مشتریانی با این مشخصات ارائه شده

هزینه بستن همکاری های استراتژیک و مفید برای کسب و کار

هزینه پشتیبانی، بستر کسب و کار و همین طور هزینه ارئه خدمات

Revenue Streams - این همه کشتی خودتو! چجور میخواهی ازش پول دربیاری؟

ارائه خدمات به ازای دریافت پول

فروش محصولات مورد نیاز این دسته

تبلیغات و بازاریابی برای دیگران

همکاری های استراتژیک و شراکت های مفید برای دو طرف

محصول اولیه

محصول اولیه پیشنهادی امروز بسیار ساده است و در کمتر از 1 روز شما میتوانید آن را آماده کنید. برای تست کردن این ایده اول در همه شبکه های اجتماعی معروف و پیام رسان های پرطرفدار یک صفحه برای خود بسازید. سپس شروع کنید و با جستجو در اینترنت و به کمک ابزار های آمار جستجو کاربران مانند Google Trends لیستی از مشکلات بسیار ساده و پیش پا افتاده ای که مشتریان هدف این کسب و کار می توانند داشته باشند بسازید مانند  لیست زیر:

  • چطور ایمیل بسازیم؟
  • چطور اپلیکیشن نصب کنیم؟
  • چطور حافظه گوشی را خالی کنیم؟
  • چطور اکانت اینستاگرام بسازم؟
  • چطور از نتیجه فوتبال با خبر بشوم؟
  • چطور زمان اذان رو بفهمم؟

سپس شروع به ساختن ویدیوهای بسیار ساده بکنید. به کمک یک نرم افزار از صفحه نمایش گوشی تلفن همراه خود و یا صفحه مانیتور کامپیوتر خود فیلم بگیرید. حتما رو محتوا ها صحبت کنید و سعی کنید کیفیت صدای مطلوبی را ارائه کنید. محتوای تهیه شده را به طور منظم و با برنامه در تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و ... پخش کنید. سعی کنید از ابزارهای حرفه ای تحلیلی برای اندازه گیری بازخورد مشتری استفاده کنید برای مثال اینستاگرام خود را تبدیل به اکانت بیزنس کنید تا به شما تحلیل های دقیق بدهد. میزان بازخورد مشتریان را اندازه بگیرید و با توجه به آن محتواهای بیشتری تولید کنید و دوباره اندازه گیری کنید تا حدود نیاز مشتریان را کشف کنید و سپس مطابق آنچه در فایل صوتی آمده برای درآمد زایی حرکت نمایید.

جذب مشتریان و بازار هدف

در نمودار مشتریان یک بازار بزرگ معمولان مشتریان با سن بالاتر و یا غیر علاقه مند به تکنولوژی های روز در انتهای نمودار، در جایی قرار میگیرند که هزینه جذب مشتری بسیار بالاست و درآمد چندانی هم از آنها انتظار نمی رود. اما در دنیای امروز این segment از بازار مجبور به استفاده از تکنولوژی های جدید و به خصوص اینترنت شده است.

عدم آشنایی این دسته از مشتریان فرصتی است که در این ایده ما به دنبال آن هستیم. مشتریان این بخش از بازار معمولا افراد میانسال و کهنسال هستند که حوصله یاد گرفتن اینترنت و گوشی های هوشمند و تکنولوژی های جدید را ندارند اما مجبور هستند از این تکنولوژی ها استفاده کنند. ما در این کسب و کار تلاش می کنیم به آنها آموزش دهیم چگونه مسائل ساده و پیش پا افتاده مورد نیاز خود را حل کنند و با تسهیل در ارائه خدمات به بزرگترهای فامیل به آنها کمک میکنیم تا از خدمات و مزایای فضای مجازی بهره ببرند. هدف ما در این کسب و کار افزایش کیفیت زندگی مشتریانمان است و تلاش می کنیم تجربه کاربری خوبی را به مشتری منتقل کنیم.

از آنجایی که این کسب و کار یک بیزنس محتوا محور می باشد، اولین استراتژی در جذب مشتری ارائه محتوای ارزشمند و با کیفیت به مشتریان بازار هدف می باشد.

در مرحله دوم ترغیب مشتری به اشتراک گذاری محتوا و بازاریابی دهان به دهان در دستور کار قرار دارد.

در مرحله سوم دسترسی و همکاری با افراد، شرکت ها، ارگان ها و سازمان هایی است که به مشتری ما دسترسی دارند و میتوانند برای جذب مشتری به ما کمک کنند.

این ایده به درد چه کسانی می خورد؟

اگر شما علاقه به کارآفرینی و ورود به بازار استارت آپ ها را دارید ولی تجربه چندانی در ساختن یک کسب و کار ندارید و نمیخواهید با ترک شغل فعلی خود ریسک کنید بهتر است هم زمان با کار خود در اوقات فراغت این ایده و یا ایده های شبیه به این را پیگیری نمایید. این ایده مناسب افرادی است که آشنایی با ساختن وبسایت و اپلیکیشن و امثال آن را ندارند و میخواهند با ابزارهای ساده کار خود را شروع نمایند. برای راه اندازی و تست این ایده نکته مهم زمان است. اگر شما به طور مرتب امکان اختصاص بخشی از زمان روز خود روی این کار را ندارید شاید چندان این ایده مناسب حال شما نباشد زیرا کسب و کار های محتوا محور شدیدا به زمان نیاز دارند و حتی با پول هم امکان رشد سریع آنها وجود ندارد.

برای آغاز به کار و رشد این ایده نیاز چندانی به پول وجود ندارد و البته در مقابل کسب و کارهایی که حول محور این ایده و ایده های شبیه این ساخته می شوند امکان Scale کردن و بزرگ شدن در حد بیزنس های عظیمی مانند شرکت های چند صد نفره و چند هزار نفره را نخواهند داشت مگر در تغییر اساسی در مدل ارائه خدمات و درآمد زایی.

کدام دسته از افراد بهتر است از این ایده عبور کنند ؟

اگر این اولین باری نیست که یک کسب و کار را برای خود شروع میکنید و در راه اندازی کسب و کارهای به خصوص آنلاین صاحب تجربه هستید و یا قادر به صرف هزینه قابل توجه برای رشد کسب و کار خود هستید و همچنین اگر دارای تخصص های کاربردی و خاصی هستید که برای بدست آوردن آنها زمان زیادی را صرف کرده اید، برای شروع کسب و کاری بر اساس این ایده چندان عجله نکنید و سراغ ایده های روزهای آتی بروید.

اولین نفری باشید که روی این صفحه کامنت میگذارید!
شما برای ثبت نظر خود باید وارد شوید!
ورود